جلوگیری و درمان شلی و افتادگی پوست بدن بعد از لاغری

مسئله شلی و افتادگی پوست بعد از لاغری و کاهش وزن یکی از دغدغه‌های کسانی است که وزن کم کرده‌اند و از شلی و افتادگی پوست بدن شکایت دارند. پوست جمع و سفت نمی شود، این عضله است که جمع و سفت می شود. اگر عضله سازی کنید، پوستی سالم، شاداب، دارای قابلیت ارتجاعی و شاداب روی آن را خواهد گرفت. در این مطلب با علم ورزش همراه شوید تا این موضوع را بررسی و راهکارهای مناسب را برای جلوگیری و درمان مطرح کنیم. با سایت دانستنی های ورزشی همراه باشید.

جلوگیری و درمان شلی و افتادگی پوست بدن بعد از لاغری

علت شلی و افتادگی پوست بعد از کاهش وزن چیست؟
معمولاً بیشتر کسانی که می‌خواهند کاهش وزن پیدا کنند، اولین گزینه آن‌ها رژیم غذایی است. با رژیم غذایی وزن اضافه را کاهش می‌دهند و مشکل از اینجا شروع می‌شود. این مشکل زمانی حاد می‌شود که در کاهش وزن نیز استاندارد لازم را رعایت نمی‌کنند، یعنی تصور بر این دارند که هر چه بیشتر وزن کم کنند و این مقدار کاهش وزن در زمان کمتری رُخ دهد، موفق‌تر هستند.

وقتی که شما وزن از دست می دهید، لایه‌های چربی پوست از دست می‌رود، اما چنانچه کاهش وزن سریع اتفاق بیافتد، پوست وقت کافی برای کشش خود جهت انطباق را ندارد و با مشکل شلی و افتادگی پوست مواجه می‌شوید. اما نکته مهم دیگر این است که فعالیت ورزشی را در کنار رژیم غذایی به کار نگیرید، بدون شک بازهم دچار شلی و افتادگی پوست می‌شوید.

داشتن اضافه وزن به مدت طولانی می‌تواند به الیاف کلاژن و الاستین پوست آسیب برساند. و این باعث می‌شود که هنگام کاهش وزن، پوست به سختی جمع شود و اگر مقدار زیادی وزن هم از دست بدید، این کار دشوارتر خواهد بود.

روش کاهش وزن برای جلوگیری از شلی و افتادگی پوست
اگر در نظر دارید وزن کم کنید و به دنبال راه حل مناسبی هستید، شک نکنید باید تنبلی را کنار بگذارید. چون برای کاهش وزن سالم و بدون شلی و افتادگی پوست باید برنامه منظمی داشته باشید. ۳ بخش اساسی یک برنامه کاهش وزن شامل، رژیم غذایی سالم، تمرینات هوازی مانند دویدن و طناب زدن و تمرینات بدنسازی است. اگر این سه بخش رعایت شود، مشکلی نخواهید داشت.

اما حتی اگر این سه بخش را رعایت کنید ولی بازهم در طول یک ماه خیلی زیاد وزن کم کنید، تلاش شما نتیجه نخواهد داشت. تحت هیچ شرایطی نباید در ماه بیشتر از ۴ الی ۵ کیلو وزن کم کنید، حد اعتدال آن ۹۰۰ گرم در هفته است. در چنین شرایطی پوست بدن بهتر می تواند خود را با وضعیت جدید وقف دهد و این یعنی اولین گام برای جلوگیری از شلی و افتادگی پوست است.

با تمرینات هوازی به چربی سوزی کمک می کنید و با تمرینات بدنسازی سوخت و ساز بدن را بالا می‌برید، به تناسب اندام می‌رسید و مهمتر از همه تمرینات بدنسازی اجازه نمی‌دهد پوست بدن شل شود چون ورزش منظم، قابلیت ارتجاعی طبیعی پوست را افزایش خواهد داد.

با سرعت ثابت وزن کم کنید: کاهش وزن سریع می‌تواند پوست را زیادی شل کند.
عضله‌سازی کنید: ما می‌خواهیم ماهیچه‌های سالم و پرتوانی داشته باشیم تا از بدنمان، از جمله پوستمان حمایت کنند. تمرینات قدرتی با بلند کردن وزنه یا انجام تمرینات ورزشی با وزن بدن در اینجا بسیاراهمیت دارد.
ماساژ باعث افزایش گردش خون، جریان لنفاوی و تولید کلاژن در پوست می‌شود: همه این‌ها به پوست کمک می‌کند تا رنگ و قابلیت ارتجاعی بیشتری داشته باشد. ماساژ در خانه را امتحان کنید.
هیدراته بمانید: نوشیدن آب کافی و سایر مایعات بدون کافئین کلید آبرسانی پوست است.
اگر دچار شلی و افتادگی پوست باید چه کار کنید؟

اگر مراحل بالا را رعایت نکرده اید و در حال حاضر مانند خیلی‌ها از بدن شل و افتاده خود متنفر هستید، زیاد نگران نباشید، راه حل‌های هم برای این مشکل وجود دارد که به آن‌ها اشاره می‌کنیم. این نکات هم در روند کاهش وزن باید رعایت شود و هم اگر پوست‌تان شل شده آن را رعایت کنید.

آب بنوشید
آب رسانی منظم به بدن همیشه برای سلامت پوست خوب و مفید است، اما در خصوص شلی و افتادگی پوست نیز مؤثر است. در روند کاهش وزن حتماً به طور منظم آب بنوشید، چون وقتی وزن پایین می آید، بسیار مهم است که آب مورد نیاز بدن را تأمین کنید وگرنه پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده و شل و آویزان می‌شود. بعد از کاهش وزن نیز حتماً این نکته را مد نظر داشته باشید.

آنتی اکسیدان مصرف کنید
در رژیم غذایی خود به اندازه کافی از آنتی اکسیدان‌ها استفاده کنید تا به بهبود وضعیت پوست کمک کنید. از آنتی اکسیدان‌ها می‌توان به ویتامین c، ویتامین e و بتاکاروتن که در میوه و سبزیجات قرمز و نارنجی رنگ وجود دارد، اشاره کرد.

پروتئین بخورید
کلاژن و الاستین دو ماده‌ای هستند که در خاصیت الاستیک و چاق نگه داشتن پوست مؤثرند، کلاژن یکی از فراوان‌ترین پروتئین‌های بدن است در صورتی که پروتئین رژیم غذایی کافی نباشد، کلاژن تخریب شده و پوست شل با چین و چروک پیدا خواهید کرد. پس سعی کنید هم در مرحله کاهش وزن و هم بعد از آن حتماً در وعده غذایی روزانه پروتئین مصرف کنید.

ویتامین‌های بدن را تأمین کنید
اگر در رژیم‌های کاهش وزن ویتامین‌های ضروری که بر پوست اثر دارند، تأمین نشود، دچار مشکل می‌شود. پس حتماً ویتامین‌های a-c-k-e و ویتامین‌های ب کمپلکس را در رژیم غذایی داشته باشد تا با مصرف آن‌ها از چین و چروک و شلی و افتادگی پوست جلوگیری کنید، چون به تولید کلاژن در پوست نیز کمک می‌کنند.

ویتامین C
کلاژن بخش مهمی از ساختار پوست ما است ولی ما آن را فقط از طریق محصولات حیوانی دریافت نمی‌کنیم. ویتأمین C به بدن در تولید کلاژن کمک می‌کند. این آنتی اکسیدان قوی پوست به محافظت پوست در برابر آسیب نور خورشید کمک می‌کند و اثر ضد پیری روی پوست دارد. با کمال تعجب آب پرتغال منبع خوبی از ویتأمین C نیست و قند بالایی دارد. برخلاف برخی از حیوانات، انسان‌ها نمی‌توانند برای خود ویتأمین C تولید کنند.

برخی از مواد غذایی حاوی ویتأمین C بیشتر عبارتند از:
فلفل دلمه‌ای قرمز، زرد و نارنجی
کامو کامو
پودر میوه‌های بری
مرکبات
کیوی
بروکلی
ویتأمین D
ما به دلایل زیادی مخصوصاً برای سیستم ایمنی بدنمان به ویتأمین D نیاز داریم. سیستم ایمنی ضعیف لایه محافظت پوست را ضعیف می‌کند که منجر به خشکی و التهاب پوست می‌شود. کمبود ویتأمین D همچنین حساسیت به انسولین را از بین می‌برد که به نوبه خود موجب ایجاد کلاژن‌هایی همراه با پیری زودرس می‌شود.

بسیاری از افراد برای بدست آوردن ویتأمین D به شیر پاستوریزه غنی شده روی می‌آورند. اما این بهترین گزینه نیست. یک فنجان شیر غنی شده تنها ۸ درصد از ویتأمین D موجود در یک قاشق غذاخوری روغن جگر ماهی را دارد! لبنیات دام تغذیه شده با علف به طور طبیعی سطوح بالاتری از ویتأمین D دارند و نیازی به غنی‌سازی ندارند.

لازم به ذکر است که درحالیکه قارچ به اصطلاح سرشار از ویتأمین D است، منظور ویتأمین D۲ می‌باشد و نه. D۳ بیشتر شواهد حاکی از آن است که ویتأمین D۳ سطوح سرمی را به میزان بیشتری افزایش می‌دهد و این سطوح بالاتر را برای مدت طولانی‌تری نسبت به ویتأمین D۲ حفظ می‌کند.

سایر منابع ویتأمین D عبارتند از:
نور خورشید
روغن جگر ماهی( با احتیاط استفاده شود)
ماهی سالمون
ماهی ساردین
تخم مرغ
مکمل ویتأمین D۳
جگر گاو
ویتأمین K۲
ویتأمین K۲ همراه با ویتأمین‌های A، D، منیزیم و کلسیم برای جذب و عملکرد بهتر همکاری می‌کنند. این ویتأمین به کلسیم متصل می‌شود و به آن می‌گوید که به کدام قسمت بدن برود. ویتأمین K۲ این ویتأمین به جلوگیری از کلسیفیه شدن(جمع شدن کلسیم در یکی از بافت‌های بدن) و سفت شدن آلاستین کمک می‌کند.

عمدتاً K۲ در گوشت و محصولات لبنی دام تغذیه شده با علف به ویژه کره یافت می‌شود. این ویتأمین همانند K۱ که در سبزیجات با رنگ تیره یافت می‌شود نیست. روده‌ی ما می‌تواند مقداری K۱ را به K۲ تبدیل کند، اما اختلال در عملکرد روده که بسیاری از ما داریم در فرآیند تبدیل اختلال ایجاد می‌کند.

این ویتامین در مواد غذایی زیر وجود دارد
گوشت دام تغذیه شده با علف
لبنیات بدست امده از دام‌هایی که چداییده شدند
زرده تخم مرغ
جگر
غذا‌های تخمیر شده مثل کلم ترش
مکمل‌های با کیفیت بالا
روی
این ماده مغذی برای سلامت پوست بسیار مهم است. در مقاله‌ای در سال ۲۰۱۶ اشاره شده است که پوست مخصوصاً بخش اپیدرم (پوست برونی) دارای برخی از بالاترین سطوح روی می‌باشد.

روی را می‌توان بصورت موضعی مصرف کرد، اما خوردن آن بهترین روش است. استفاده‌ی بیش از حد روی بر روی پوست می‌تواند سمی باشد. صدف که با میزان ۶۷۳ درصد از درصد ارزش روزانه‌ی شما بالاترین حد از روی را دارد تنها حاوی ۳ اونس روی است.

سایر منابع خوب عبارتند از:

گوشت گاو
خرچنگ
لابستر
گوشت خوک
لوبیا
گوشت تیره
گوشت مرغ
دانه کدو تنبل
مس
وقتی اسم مس را می‌شنوید ممکن است به قابلمه و ماهیتابه فکر کنید، اما مس برای بدن ما نیز ضروری است. برای حفظ تعادل صحیح حداقل به میزان ۲ بر ۱ روی و مس نیاز داریم. مس آنزیمی را فعال می‌کند که سفت شدن پوست کمک می‌کند. مکمل‌های مس در دسترس هستند، اما بطور کلی دریافت آن‌ها ازطریق غذا مطمئن‌تر است.

منابع حاوی مس عبارتند از:
جگر گاو
صدف
خرچنگ
شکلات تلخ
قارچ
بادام
بادام هندی
تخمه آفتابگردان
ویتامین A
این ویتأمین نقش اساسی در سلامت پوست دارد. مقاله‌ای در سال ۲۰۱۹ با عنوان ویتأمین A و ترمیم زخم نشان داد که این ویتأمین رشد سلول‌های پوست و کلاژن را در پوست تحریک می‌کند. هر دوی این‌ها برای داشتن پوست سفت مهم هستند.

برخلاف برخی از مواد مغذی، مصرف مکمل با ویتأمین A توصیه نمی‌شود. بتاکاروتن و هم ویتأمین A از پیش ساخته شده (رتینوئیدها)می‌توانند کشنده باشند. مکمل‌های رتینوئیدی (رتینوئید ماده‌ای از مشتقات ویتأمین A است) به عنوان عامل ایجاد نقایص مادرزادی شناخته شده‌اند‌.

درحالیکه دریافت بیش از حد ویتأمینA، به خصوص از مکمل‌ها، ‌ایده‌ی خوبی نیست دریافت آن از طریق غذا بسیار مهم است. براساس یافته‌هایی در مقاله‌ی سال ۲۰۱۲، حدود ۴۵ درصد از ما از نظر ژنتیکی به بتاکاروتن واکنش کمتری نشان می‌دهیم. این بدان معناست که ویتأمین A از پیش ساخته شده از غذا‌های حیوانی می‌تواند برای برخی افراد مفید باشد.

برخی از منابع ویتأمین A عبارتند از:
جگر گاو
شاه ماهی
پنیر ریکوتا
تخم مرغ
ماهی سالمون
لبنیات
سبزیجات نارنجی (بتاکاروتن)
رسوراترول
اینطور گفته می‌شود که رسوراترول به بهبود ظاهر پوست کمک می‌کند و اثرات ضد پیری دارد. به گفته‌ی یک متخصص پوست، رسوراترول می‌تواند بافت و استحکام پوست را بهبود بخشد. آن می‌تواند پوست را ابرسانی کند، رادیکال‌های آزاد را غیرفعال کند و به تولید کلاژن کمک کند.

در حالیکه تعداد تحقیقاتی که نشان می‌دهد رسوراترول بطور مؤثری بر پوست تأثیر می‌گدارد اندک است، تحقیقات بیشتری حاکی از آن است که رسوراترول کاهش وزن را افزایش می‌دهد.

منابع دارای رسوراترول:
پوست انگور قرمز
آب انگور بنفش
توت‌ها

بربرین
بربرین به طور طبیعی در برخی از گیاهان مانند ریشه زرشک یافت می‌شود و در محصولات ضد پیری استفاده می‌شود. می‌تواند به جلوگیری از التهاب پوست و به حفظ کلاژن سالم در پوست کمک می‌کند.

یک مطالعه در سال ۲۰۰۸ همچنین گزارش داد که بربرین پیامد‌های ناشی از آسیب اشعه ماوراء بنفش را کاهش می‌دهد.

مواد غذایی حاوی بربرین عبارتند از:
پوست ریشه زرشک
زرشک خشک
گلیسرین زرشک

EGCG از چای سبز
اپی گالوکاتچین گالات که در ماچا و چای سبز یافت می‌شود، به سفت شدن پوست شل و افتاده کمک می‌کند. EGCG پیری سلول را به تأخیر میاندازد و در ترمیم DNA نقش دارد. این آنتی اکسیدان همچنین به حفظ رطوبت پوست و کاهش چین و چروک کمک می‌کند. مقاله‌ای در سال ۲۰۱۹ نشان داد که این آنتی اکسیدان کلاژن و هم الاستین را افزایش می‌دهد.

مواد غذایی حاوی EGCG:
چای سبز ارگانیک
پودر ماچا
آلفا لیپوئیک اسید (ALA)
یک آنتی اکسیدان است که در تک تک سلول‌های بدن یافت می‌شود. تصور می‌شود که به کاهش وزن و تولید کلاژن کمک می‌کند. مقاله‌ای در سال ۲۰۱۳ در مجله بریتانیایی گزارش داد که ALA ضد التهاب است و به مبارزه با پوست آسیب دیده کمک می‌کند.
برخلاف برخی ویتأمین‌ها، بدن ما ALA را تولید می‌کند.

بنابراین اساساً خوردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل مواد خامی را که برای ساختن ALA نیاز داریم به ما می‌دهد. بسیاری از غذا‌ها دارای ALA در مقادیر کم هستند اما در درجه اول می‌توان آن را در موارد زیر یافت:

گوشت ارگان(دستگاه‌های بدن)
دانه کتان و روغن بذر کتان
دانه‌های چیا
شاهدانه
تمرینات بدنسازی انجام دهید

همانطور که گفته شد، تمرینات بدنسازی قابلیت ارتجاعی طبیعی پوست را افزایش می‌دهد. همچنین با ایجاد یک لایه عضله در زیر پوست باعث می‌شود، پوست سفت تر شود.

گردن و چانه

پوست شل در قسمت گردن ظاهری شبیه به دوچانه را برای شخص به ارمغان می آورد. انجام تمریناتی که بر این قسمت از بدن تمرکز داشته باشد عضلات را سفت و خوش فرم می کند و در نتیجه ظاهر نامناسب پوست افتاده را از بین می برد. برای رفع این مشکل از یک تمرین ساده شروع کنید.

بایستید و دست ها را در کنار بدن تان قرار دهید. سر را به سمت عقب خم کنید تا جایی که مستقیماً به سقف نگاه کنید. گردن نباید کشیده شود. دهان را باز کنید و دوباره ببندید. به آرامی دندان ها را روی یکدیگر حرکت دهید. در این حالت شما احساس کشش آرامی در عضلات گردن خواهید داشت. این تمرین را ۵ تا ۱۰ بار در روز برای حصول نتیجه بهتر تکرار کنید.

بازو

افتادگی پوست بعد از کاهش وزن در بخش بازوها معمولا” زیر بازوها یا پشت بازو اتفاق می افتد. کشش های بالای سر به رفع این مشکل کمک خواهند کرد. بنشینید به نحوی که پشت صاف باشد. در هر دست یک دمبل سبک نگه دارید. برای شروع، دست را در کنار بدن قرار دهید. دست ها را در جلو بدن مستقیم بالا بیاورید طوری که کف دست رو به پایین باشد.

به آرامی دمبل ها را مستقیماً تا جایی که به بالای سر برسند، بلند کنید، سپس آرنج ها را خم کنید، در این وضعیت باید کف دست ها پشت به گوش باشد. این حالت را برای ۵ تا ۱۰ ثانیه نگه دارید، سپس دست ها را پایین بیاورید. ۱۰ تا ۱۲ تکرار به صورت یک روز در میان انجام دهید.

تمریناتی مانند کرانچ، عضلات شکم را سفت و خوش فرم می کند و در نتیجه به از بین بردن پوست شل و افتاده در این ناحیه کمک می کند. حرکت شکم را با خوابیدن به پشت و خم کردن زانو تا زاویه ۹۰ درجه انجام دهید. دست ها را کنار گوش هایتان قرار دهید و بدون خم کردن گردن به آرامی سر و پشت را از زمین بلند کنید. این وضعیت را به مدت ۵ ثانیه نگه دارید سپس به وضعیت شروع برگردید. ۱۰ تا ۲۰ بار این حرکت را انجام دهید.

ران

شلی و افتادگی پوست معمولا” در قسمت داخلی ران اتفاق می افتد. برای از بین بردن پوست اضافی این قسمت و سفت کردن ران بر روی سمت چپ بدن خود دراز بکشید. پای چپ کاملاً راست باشد، پای راست را از روی پای چپ عبور داده و به صورت خمیده با زاویه ۹۰ درجه جلوی پای چپ قرار دهید. آرنج چپ را روی زمین قرار دهید تا به عنوان یک تکیه گاه باشد.

دقت کنید پای چپ را مستقیم نگه دارید، سپس به آرامی پای چپ را از زمین بلند کرده تا فشار آرامی را در قسمت داخلی ران احساس کنید. این فشار دقیقا” باید در بخش انتهای ران (داخل ران) احساس شود. به مدت ۵ ثانیه این وضعیت را نگه دارید سپس به وضعیت شروع برگردید. این حرکت را ۱۰ بار تکرار کنید و برای سمت دیگر نیز تکرار کنید.

سایر روش‌های درمان شلی و افتادگی پوست

روش‌های دیگری نیز وجود دارد که امکان نتیجه گرفتن از آن‌ها به درستی تایید یا رد نمی‌شود، مواردی مانند، کرم‌های سفت کننده پوست، استفاده از از روغن کرچک، ماساژ پوست، لایه‌برداری پوست، درمان شلی و افتادگی پوست با جراحی زیبایی چون در خیلی موارد، بدون جراحی تحت هیچ شرایطی امکان حذف پوست اضافه وجود ندارد.

درمان‌های سفت شدن پوست
اکنون که برخی از اصول اولیه برای پیشگیری و رفع شلی پوست اشاره کرده‌ایم، بیایید نگاهی به درمان‌های مؤثر بیندازیم.

لایت تراپی نور قرمز (RLT)
درمان با نور قرمز (RLT) به عمق پوست نفوذ می‌کند و بر عروق خونی، مسیر‌های لنفاوی و اعصاب تأثیر می‌گذارد. این نور به لایه پوستی ما می‌رسد و پوست را جوان کرده و رنگ پوست را یکنواخت می‌سازد. RLT گردش خون و تعداد فیبروبلاست‌ها را افزایش می‌دهد و فیبروبلاست کلاژن و الاستین تولید می‌کند.

نتایج فوق‌العاده‌ای از درمان با نور قرمز، حتی فقط در ۵ دقیقه در روز، به دست آمده است. این درمان باعث سفت‌تر شدن پوست شده و چین و چروک و ترک‌های پوستی بعد از زایمان را کمتر کرده است.

آب درمانی
اگرچه بیشتر افراد از پریدن در حمام یخ تصور خوبی ندارند، اما این روش فواید خود را دارد. هیدروتراپی یا آب سرد درمانی قرن هاست که برای بازیابی و حفظ تندرستی استفاده می‌شود. حمام یا دوش آب سرد باعث افزایش گردش خون، بهبود متابولیسم و کاهش وزن می‌شود. همچنین برای حساسیت انسولین بهتر و حفظ گرما چربی مضر سفید را به چربی مفید قهوه‌ای تبدیل می‌کند.

براشینگ بدن خشک و لایه‌برداری
مانند آب درمانی، براشینگ خشک برای افزایش گردش خون در پوست شناخته شده است. در این روش کم هزینه و آسان دقیقاً همانطور که از اسمش مشخص است از یک برس بدن خشک استفاده می‌شود و به آرامی آن را به صورت دایره‌ای روی پوست می‌مالند. این روش نشاط‌آور است و به سفت شدن پوست و به کاهش ترک‌های پوستی دوران بارداری کمک می‌کند.

براشینگ خشک یکی از راه‌های اصلی افزایش جریان لنفاوی برای کمک به انتقال مواد مغذی و سم زدایی مواد زائد است. راه دیگر برای بدست آوردن مزایای لایه‌برداری، اسکراب بدن است. این اسکراب بدن با طراوت دارای اسانس گریپ فروت برای کمک به درمان سلولیت است، اما می‌تواند به افتادگی پوست نیز کمک کند.

براساس مقاله‌ای در سال ۲۰۰۲ اسانس لیمو، گریپ فروت و سرو کوهی به مهار آنزیم آلاستاز کمک می‌کند. آنزیم آلاستاز آلاستین را در لایه‌ی پوستی ما از بین می‌برد و به پیری و افتادگی پوست کمک می‌کند. لیمو از بین این سه مورد بهترین عملکرد را نشان داده است. با این حال باید احتیاط کرد چراکه فوتوتوکسیک است یعنی در برابر نور اثر سمی پیدا می‌کند.

چگونه از شلی و افتادگی پوست جلوگیری کنید؟
در سنین جوانی به فکر تناسب اندام باشید
اگر در جوانی به فکر تناسب اندام باشید پوست‌ قابلیت ارتجاعی بیشتری خواهد داشت و زودتر می‌تواند خود را با شرایط جدید انطباق دهد و به حالت اولیه برگردد.

از کاهش سریع وزن خودداری کنید
جدا از تمام عوارضی که کاهش وزن سریع دارد، این کار می‌تواند به صورت جدی بر پوست اثر بگذارد، بهترین حالت کاهش وزن ۲ الی ۳ کیلو در هر دو هفته است. کاهش وزن سریع جدا از اثر بر شلی و افتادگی پوست می‌تواند باعث شود که در آینده موفق به تثبیت کاهش وزن نشوید.

از رژیم یویو خودداری کنید
اینکه مدتی کاهش وزن را دنبال کنید و بعد از مدتی بنابر هر دلیلی ان کنار بگذارید و دوباره دچار افزایش وزن شوید، یعنی یویو! این کار به شدت پوست بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به مصرف ویتامین‌ها توجه کنید
مصرف ویتامین‌هایی نظیر ویتامین C و مواد معدنی مانند روی و سلنیوم در دوره کاهش وزن می‌تواند به سلامت بیشتر پوست کمک کند. در صورت نیاز می‌توانید با نظر پزشک تغذیه، مکمل‌های مولتی ویتامین مصرف کنید.

برای جلوگیری از شلی و افتادگی پوست پروتئین بخورید
مصرف به مقدار نیاز پروتئین در برنامه غذایی روزانه می‌تواند ضمن کمک به روند عضله سازی شما، به بدن فرصت بازسازی نیز می‌دهد؛ یعنی می‌تواند به بازشگت حالت ارتجاعی پوست کمک کند.

با شروع کاهش وزن به متخصص پوست مراجعه کنید
در کنار نوشیدن آب به میزان کافی و هیدراته نگه داشتن بدن، بهتر است برای جلوگیری از شلی و افتادگی پوست بدن وقتی که برای کاهش وزن اقدام می‌کنید، همزمان به یک متخصص پوست مراجعه کنید. ممکن است متخصص پوست بتواند به شما در گرفتن نتیجه بهتر کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا